Dunia BarBie'


Pada awal kemunculannya, Barbie adalah barangan mainan dan teman tidur sebelum diangkat sebagai collectible item yg bernilai tinggi dikalangan orang dewasa apabila Barbie menjadi duta feyen dunia, selain mewakili watak kartun antarabangsa.

Tahukah anda asal-usul Barbie?

Barbie adalah panggilan kepada anak perempuannya Barbara. Mula diperkenalkan kepada dunia pada Patung Barbie diilhamkan pada tahun 1959 oleh pengasas Mattel, Ruth Handler. Nama Barbia Pameran Permainan Amerika di New York, patung tersebut dikenakan pakaian yang melambangkan dunia fesyen remaja. enam tahun kemudian, Berbie yang boleh membengkokkan kakinya diciptamendajikan permainan ini lebih menyeronakkan. Tidak cukup dengan itu Ken pula dihasilkan. Nama Ken diilhamkan daripada nama anak lelakinya. Hal ini berlaku apabila Mattel berpendapat Barbie memerlukan pasangan. (Nampaknya semua benda mempunyai pasangan hehe, itulah lumrah alam)
Bagaimanapun ukuran badan Barbie 36-18-38 dianggap tidak munasabah sebagai susuk tubuh manusia biasa (alien kott). Keadaan ini telah menjadi Kontroversi!

Comments